Search This Blog

2020-09-23

Michael Lewis a publié dans Brussels Air Museum Voisin LA restoration



Yves, consultez ce qu'il a publié.
 
Facebook
 
 
Michael Lewis a partagé 2 photos dans Brussels Air Museum Voisin LA restoration
13 septembre, 17:10
 
Les pièces composantes du section F après démontage… Voir plus
 
Afficher sur Facebook
 
 

 
 

Facebook Ireland Ltd., Attention: Community Operations, 4 Grand Canal Square, Dublin 2, Ireland

 


[Hangar Flying vzw] Nieuwsbrief 156 ✈ "Covid-19 bewijst dat de luchtvaartwereld nood heeft aan een gecoördineerde aanpak op Europees niveau"

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw


Hangarflying is een Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
Deze 737-800 van TUI fly staat tijdelijk werkloos aan de grond op Brussels Airport. (Foto Kevin Cleynhens)
 
logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 156 - September 2020

 

Vrienden van de luchtvaart,

nogmaals willen we onze lezers oproepen om de vele luchtvaartinitiatieven in dit land ten volle te ondersteunen. Zelfs in Corona-tijd is het perfect mogelijk om musea te bezoeken, waar aandacht wordt besteed aan de Belgische luchtvaart. Steek vzw's zoals de Mirage 5 BD 09 Restoration Group een hart onder de riem. Zoveel mensen in de commerciële luchtvaart, bij Defensie en in heel wat non-profit organisaties blijven het beste van zichzelf geven om in deze moeilijke tijd te overleven. Ze verdienen uw steun.   
 
-Sabena Aerospace (www.sabena-aerospace.com, een onderdeel van de Blueberry-groep) en het Amerikaanse Blue Aerospace (www.blueaero.com) tekenden op 29 juli 2020 een contract met betrekking tot alle activa van de C-130-vloot van de Belgische Luchtmacht: vliegtuigen, motoren, onderdelen, reserveonderdelen, gronduitrusting, enz. Het gaat om negen Hercules-toestellen waarvan een exemplaar zou tentoongesteld worden door het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis. Door het binnenhalen van deze aanbesteding, kan Sabena Aerospace actief blijven op haar C130-onderhoudslijn in België, terwijl de Belgische luchtmacht overschakelt op A400. Stephane Burton, CEO van de Blueberry-groep en Sabena Aerospace: "Deze garantie op werk zal de Belgische economie een tastbaar rendement opleveren en zal Sabena Aerospace in staat stellen haar end-to-end ondersteuning aan nieuwe of bestaande C130-operatoren verder uit te breiden. We zijn zeer blij dat we kunnen samenwerken met Blue Aerospace, een marktleider in militaire aftermarket-support. Ook zien we dit als het begin van een groeiende en langdurige relatie die zal leiden tot andere platformen en projecten onder de nieuw opgerichte Blueberry-groep." Sabena Aerospace moet er dus voor zorgen dat de Hercules-toestellen voldoende onderhouden blijven om potentiële kopers aan te trekken, Blue Aerospace zorgt voor de verkoop. 
 
-In PagTour van 20 augustus 2020 stelt journalist Baltha de vraag hoe het nieuw businessplan van Brussels South Charleroi Airport (BSCA) er zal uitzien. In l'Echo had Jean-Luc Crucke (MR,) de minister verantwoordelijk voor de Waalse luchthavens, al aangegeven dat er in september absoluut een nieuwe wind moet waaien door BSCA. Via Sowaer is de Waalse overheid meerderheidsaandeelhouder van Charleroi Airport en de minister verwacht dat de tering naar de nering wordt gezet tijdens de Corona-crisis. Hij wil ook een lange-termijnplan want niemand verwacht dat de luchtvaartsector al in 2021 terugkeert naar de pre-Corona groeicijfers. In juli 2020 werkte de BSCA op minder dan de helft van zijn capaciteit. Volgens Filip Verdonck, CEO van Brussels South Charleroi Airport, zal het nettoverlies van het lopende boekjaar in de orde van 20 miljoen EUR liggen indien er niet snel actie wordt ondernomen. In een commissie in het Waalse parlement sprak minister Crucke zelfs over een nettoverlies van 27 miljoen euro. Ryanair is momenteel nog altijd goed voor zo'n 80% van de vluchten op Charleroi, ondanks de aanzienlijke krimp in het aantal vliegbewegingen. Maar O'Leary, CEO van Ryanair, is absoluut niet bereid om voor het gebruik van de luchthaven een meerprijs te betalen. Enkele andere Belgische luchthavens hebben striktere besparingsplannen of compenseren verliezen aan de passagierskant (gedeeltelijk) met betere prestaties van het vrachtvervoer. 
 
-Volgens www.mil.be hebben het Verenigd Koninkrijk en België een bilaterale intentieverklaring getekend om de samenwerking te onderzoeken bij operaties van de op afstand bediende MQ-9B, een systeem dat door beide naties wordt aangeschaft. De MQ-9B SkyGuardian is het eerste Remotely Piloted Aircraft System (RPAS) dat ontworpen, gebouwd en gecertificeerd is volgens strenge certificeringsnormen, gelijkwaardig aan die van bemande vliegtuigen. Zo kunnen deze militaire RPAS vliegen in een niet-gescheiden burgerlijk luchtruim. De Belgische Luchtcomponent en de Royal Air Force zullen zich richten op mogelijkheden om samen te werken op het gebied van training, onderhoud, logistieke ondersteuning, enz. België heeft vier MQ-9B's aangekocht, begin 2023 verwacht Comopsair de eerste toestellen. De MQ-9B SkyGuardian zal een belangrijke bijdrage leveren aan de intelligence, surveillance, target acquisition and reconnaissance (ISTAR) capaciteiten van beide landen. De B-Hunters die sinds juli 2004 operationeel zijn werden op vrijdag 28 augustus 2020 uit dienst genomen. Deze Unmanned Aerial Vehicles (UAV) voldoen niet meer aan de huidige operationele normen.
 
De nieuwe chef van onze strijdkrachten, admiraal Michel Hofman, heeft in overleg met minister van Defensie Philippe Goffin gezorgd voor een grondige wissel van het topkader. De commandant van de Luchtcomponent generaal-majoor Frederik Vansina zal worden vervangen door generaal-majoor Ir. vlieger Thierry Dupont. Dupont was eerder onder meer korpschef in Florennes en de eerste Belgische commandant van het Commander Combined Air Operations Centre (CAOC) in het Duitse Uedem (https://ac.nato.int/about/caoc/uedem.)
 
-In een vorige nieuwsbrief schreven we al dat bedrijven zeer veel zakenreizen schrappen omwille van Corona-reglementeringen. Dat is ook de bevinding van Lukas Vanacker in De Tijd van 25 augustus 2020. Volgens sommige bedrijven is het schrappen van hun vliegtuigreizen een van de eerste maatregelen die genomen zijn bij de 'lockdown,' niet alleen ten gevolge van de Corona-regels maar ook omwille van de stevige kostenbesparing. Uit een enquête van de Nationale Bank en de werkgeversorganisaties bij meer dan 4.400 bedrijven en zelfstandigen, bleek dat een kwart van de Belgische ondernemingen een daling verwacht van de business trips. Reisbureauketen Omnia Travel, die de meerderheid van de omzet uit zakenreizen haalt, noteerde dit jaar 70 procent minder verkoop. Sociaal contact bij onderhandelingen is belangrijk. Maar door Corona werden bedrijven gedwongen om meer digitaal te onderhandelen en ze hebben geleerd dat het kan. In tegenstelling tot eerdere wereldwijde crisissen beschikken we nu onder andere over snel en betrouwbaar breedbandinternet, wat online vergaderingen over grote afstanden mogelijk maakt. De impact op de luchtvaart, op de lucratieve markt van zakenreizen, is zeer groot.
 
De heropleving van de commerciële luchtvaartindustrie blijft ver onder de prognoses en dat is grotendeels te wijten aan de onduidelijkheid en het gebrek van een gecoördineerde aanpak op Europees niveau. De Europese lidstaten kondigen elk afzonderlijk kleurcodes per land of regio af, zonder ook maar de minste vorm van overleg. Op 4 september 2020 publiceerde de Europese Commissie een voorstel tot coördinatie van de verschillende inspanningen van de lidstaten met betrekking tot de bestrijding van de Corona-pandemie. Men wil eindelijk werk maken van gemeenschappelijke criteria en drempelwaarden, hieraan duidelijke kleurcodes aan koppelen en duidelijkheid scheppen in de maatregelen voor reizigers uit een gebied met hoog risico. Last but not least wil men eindelijk werk maken van duidelijke en tijdige informatie aan het publiek. Zinvol voorstel, maar jammer genoeg too late om het zomerseizoen te redden.
 
-Euramec NV (www.euramec.com,) het bedrijf uit Hamme bekend om vluchtsimulatie, gaat samen werken met het Australische GeoSim (www.geosim.com.au) voor het op de markt brengen en promoten van Vulcan, een unieke simulatieoplossing voor brandbestrijding vanuit de lucht. Het Belgische bedrijf van CEO Bert Buyle, zal er ook voor zorgen dat de Vulcan-simulatoren voldoen aan de EASA -normen. De ontwikkeling van de Vulcan-brandbestrijdingssimulatie was al in volle gang voor de verwoestende bosbranden in Australië in 2019. Met de Vulcan-simulatie moeten de bemanningen van blusvliegtuigen optimaal voorbereid worden op onverwachte noodsituaties die kunnen optreden bij het vliegen op lage hoogte en in ongunstige klimatologische omstandigheden. Vulcan is ontworpen om ook gezamenlijke trainingsoefeningen te ondersteunen, zodat brandweer- en reddingsteam goed geoefend zijn in missievoorbereiding, communicatie, omgevingsbewustzijn en vertrouwd raken met het terrein, voordat ze er gaan werken als een efficiënt team. De simulatieoplossing richt zich op twee belangrijke marktsegmenten: Search and Rescue (SAR) en Aerial Firefighting (AFF.)
 
 
Frans Van Humbeek & Kevin Cleynhens  
 

Like Nieuwsbrief 156 ✈ "Covid-19 bewijst dat de luchtvaartwereld nood heeft aan een gecoördineerde aanpak op Europees niveau" on Facebook

Deze maand op Hangarflying.be

ARTICLE

Les avions renifleurs de la Compagnie Européenne de Recherches

Le deuxième article de Guy dans une série consacrée à des compagnies aériennes belges disparues est consacré aux avions renifleurs de la Compagnie Européenne de Recherches (CER). Le récit est à ce point spectaculaire qu'on pourrait en faire un film, les plus hauts niveaux du pouvoir politique en France et une des plus grandes entreprises publiques ayant été embarqués dans une escroquerie menée par quelques magouilleurs aux desseins mystérieux.

ARTICLE

Auster en Belgique: un survol (3)

Dans la 3ème partie de son article sur les Auster, Jean-Pierre relate son vol avec
l'Auster AOP MK VI OO-FDG effectué en 1959 (!) à Sint-Denijs-Westrem. Il termine son
étude avec un aperçu des Auster belges présents dans les musées ou ailleurs.

PATRIMONIUM

Gedenkteken voor het 327th Glider Infantry Regiment

In Marvie (Bastogne) staat een gedenkteken voor het 327th Glider Infantry Regiment dat rond Kerstmis 1944 het dorp Marvie verdedigde tegen het Duitse offensief.

PATRIMONIUM

Gedenkteken voor de vermoorde Lt Jacques Huart

Een uitgebreide tekst en foto's zijn toegevoegd bij het gedenkteken voor de in 1942 vermoorde Lt Jacques Huart in Patignies (Gedinne.) 

ARTIKEL

Defensie schenkt een Agusta A109 als lesmateriaal

Tom trok naar het VLOC in Oostende om daar de laatste landing van de Agusta A109 H22 mee te maken. Het toestel krijgt er een tweede leven als opleidingsmateriaal.

ARTIKEL

Mirage 5, vijftig jaar in België

Als gepassioneerd fotograaf van militaire toestellen maakte Tom een trip naar Droneport (Brustem) om de voorstelling van de Mirage 5 BD 09 bij te wonen. Deze gracieuze dame werd naar aanleiding van de aankomst van de eerste Mirage 5 50 jaar geleden in een speciaal jasje gestoken.

PATRIMONIUM

Monument crew botsing Halifax LV923 met Lancaster ND767

Monument voor de bemanningsleden van de Halifax LV923 en de Lancaster ND767 die op 31 maart 1944 tijdens de vlucht in botsing kwamen bij Rachecourt (Aubange.)

PATRIMONIUM

Graven van de bemanning van Wellington III X3414 JN- 150 Sqn

De database is aangevuld met extra informatie over de graven van de bemanning van Wellington III X3414 JN- 150 Sqn in Rienne (Gedinne.) 

ARTIKEL

Musée du Souvenir Mai 1940

In België zijn er verschillende minder bekende musea die de bezoekers toch een aantrekkelijke luchtvaartcollectie aanbieden. Frans bezocht in Haut-le-Wastia (Anhée, Namen) het Musée du Souvenir Mai 1940. 

ARTICLE

De Sabres turcs aux PAIM

Depuis 1948, les aviateurs militaires s'affrontent sportivement  lors de "Pentathlons Aéronautiques Internationaux Militaires". A la recherche d'infos sur une photo d'avions turcs, Robert vous invite à découvrir l'univers assez méconnu des "PAIM" au travers d'un article très fouillé et abondamment illustré.

PATRIMONIUM

Gedenkplaat voor S/Lt Riss (GC II/6) en voor de geallieerde piloten neergehaald in mei 1940

Gedenkplaat voor S/Lt Riss (GC II/6) die in Haut-le-Wastia op 13 mei 1940 met zijn Morane MS 406 een noodlanding had moeten uitvoeren.

PATRIMONIUM

Gedenkteken voor de bemanning van Vickers Viscount SP-LVA van LOT

Monumenten voor burgervliegtuigen zijn eerder zeldzaam. We bezochten het gedenkteken voor de bemanning van de Vickers Viscount SP-LVA van LOT, in 1965 verongelukt in Jeuk (Gingelom.)

Misschien heeft een andere luchtvaartliefhebber u deze nieuwsbrief doorgestuurd?
Hier kan u rechtstreeks inschrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Copyright © 2020 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium

Add us to your address book
Email Marketing Powered by Mailchimp
 


At the shop of the Royal Army Museum in Brussels

Forwarded message - From: Jean-Claude Fonteyne


Juist landing in the Museum's shop, the Belgian SV4. Only 3 boxes available. Don't miss it !!!!