Rollout van de Sonaca 200 op 3 april 2017. Dit is het tweede toestel dat door Sonaca Aircraft in België werd geassembleerd. (Foto Guy Viselé)
Nieuwsbrief 115 - April 2017
Vrienden van de luchtvaart,
Onze Sponsors:
|
|
|
|
-Hangar Flying is een formule die werkt, maar toch moeten we ons redactieteam dringend verjongen en uitbreiden. We zijn op zoek naar actieve Franstalige of Nederlandstalige verslaggevers die meer dan een Twitter-bericht uit hun mouw kunnen schudden. We zijn niet op zoek naar fotografen, wel naar luchtvaartkenners die ons vooral boeiende artikels willen aanleveren over Belgische luchtvaartevenementen. Je maakt deel uit van een hecht team dat maandelijks overlegt in een redactieraad. Meer informatie kan je vinden op
onze website. Aarzel niet om een van de redactieleden te contacteren voor een verkennend gesprek.
-'100 Years of 1 Sqn in 100 Anecdotes' is een boek dat door het 1
ste Smaldeel wordt uitgegeven. Natuurlijk steunt Defensie dit initiatief maar er wordt ook beroep gedaan op
crowdfunding. Meer informatie om dit lovenswaardig idee te steunen kan je vinden op de
project website. Ter gelegenheid van de 100
ste verjaardag van 1 Sqn kan ook een knap T-shirt worden aangekocht met het logo van het smaldeel, ontworpen door
www.barnstormer.fr. Meer info via
stingers@mil.be -Op 30 maart vertrok Brussels Airlines (SN) voor het eerst naar Mumbai in India. Op dezelfde dag kwam de mededeling dat Thomas Cook Airlines Belgium (HQ), de Belgische luchtvaartmaatschappij van het gelijknamige reisagentschap, wil opgenomen worden in Brussels Airlines. De samenwerking zou in november van dit jaar moeten afgerond zijn en de goedkeuring gekregen hebben van de Belgische mededingingsautoriteiten. Beide maatschappijen zien de deal als een versterking van hun partnership. Brussels Airlines kan daarmee het aantal vakantiebestemmingen opvoeren en vliegtuigen efficiënter gebruiken. Thomas Cook kan de klanten een ruimere keuze aan vertrekdagen en meer vluchten in weekends en vakanties aanbieden, periodes van lage bezetting bij zakenreizigers. Zowel SN als HQ willen bovendien het aantal langeafstandsvluchten laten toenemen. Door de integratie van Thomas Cook Airlines Belgium in Brussels Airlines verdwijnt opnieuw een Belgische luchtvaartmaatschappij, het Air Operator Certificate (AOC) van HQ komt dan te vervallen. Alleen Brussels Airlines en Tui Airlines Belgium blijven over, in de toekomst aangevuld door Air Belgium.
-Op zaterdag 22 april 2017 vindt de tweede editie van Luchtvaartdag plaats. De luchthavens Antwerpen, Kortrijk-Wevelgem, Oostende-Brugge en Brussels Airport zullen samen met de Vlaamse Overheid, de Vlaamse lucht- en ruimtevaartindustrie, de Belgische Luchtmacht en de Vereniging Vlaamse MotorVliegclubs hun deuren openstellen voor het grote publiek. Jong en oud kunnen een blik werpen achter de schermen van internationale luchthavens, maar iedereen is ook welkom op de talrijke vliegvelden die gebruikt worden voor scholing en sportvliegerij.
Klik hier voor info en programma.
-Een extra vermelding verdient toch wel de rollout van de Sonaca 200 op 3 april 2017 in Gosselies. Hangar Flying was uiteraard aanwezig op dit feestelijk moment. Het Belgische toestel is een product van
Sonaca Aircraft, een filiaal van Sonaca. Het voornaamste objectief van dit bedrijf is de ontwikkeling, certificatie en commercialisering van deze door een Rotax aangedreven tweezitter, speciaal ontworpen voor de scholing en de sportvliegerij. Een Europese certificering wordt in september verwacht.
-Drie Sukhoi Superjet 100 zijn op zaterdag 25 maart 2017 op Brussels Airport geland. Het eerste exemplaar, nagelnieuw uit de fabriek in Venetië, stond in de kleuren van Brussels Airlines (EI-FWD.) Twee andere toestellen kwamen toe in CityJet-kleuren (EI-FWB/FWC.) Het Ierse CityJet zal de toestellen leasen aan Brussels Airlines, die de eerste Europese luchtvaartmaatschappij is die ze inzet op lijndiensten. Superjet International, onder meer verantwoordelijk voor marketing en verkoop, is een samenwerkingsverband tussen de Italiaanse Leonardo Company (51%) en de Russische Sukhoi Holding Company (49%.)
-Naast de grote headlines zijn er ook zoveel kleinere berichten die nooit de krant halen maar toch de ware spirit van Hangar Flying weergeven. Een tijdje geleden schreef een van onze gewaardeerde lezers 'Na vijftig jaar (1964-2014) zonder ongevallen te hebben gevlogen ben ik twee jaar geleden op 81-jarige leeftijd met spijt gestopt het wijde zwerk te doorkruisen, alhoewel mijn basisvergunning van het Directoraat-generaal Luchtvaart slechts in 2018 vervalt. Op de medische keuring in Antwerpen was ik naar het schijnt de oudste en dan moet men stilaan zijn besluiten gaan trekken. Het is goed geweest en wie het onderste uit de kan wil....' Het bericht is ongetwijfeld geschreven met veel liefde voor de luchtvaart. Een welgemeende proficiat vanwege het Hangar Flying team!
Frans Van Humbeek
Hoofdredacteur