Search This Blog

2011-04-17

HangarFlying.be : Subject: Nieuwsbrief 43 - April 2011

Extract from

Nieuwsbrief 43 - April 2011

Vrienden van de luchtvaart, van 13 tot 16 april gaan enkele collega’s naar AERO Freidrichshafen (www.aero-expo.com), een luchtvaartbeurs die omschreven wordt als ‘The Global Show for General Aviation’. Maar liefst 590 exposanten worden verwacht uit 29 landen. Ook de AviationExpo Europe (www.expo.aero) zal vast en zeker bezocht worden door veel Belgische piloten. Tussen 27 en 29 mei worden er zowat alle nieuwigheden uit de sector van de general aviation getoond of gedemonstreerd, van DPM tot zakenjet. Dit jaar wordt de beurs op Bitburg Airport gehouden, vanuit België zeer gemakkelijk en snel bereikbaar. In de volgende updates hopen we wat meer informatie te kunnen brengen over deze events.
Wie rustig in België wil blijven kan op 15 mei even langsgaan op Kortrijk-Wevelgem International Airport. Nabij loods 69 wordt een ‘open vliegdag’ georganiseerd waar vooral kandidaat-piloten zich kunnen informeren of een kennismakingsvlucht kunnen volgen (www.leren-vliegen.be). Op 14 en 15 mei willen we onze lezers welkom heten op het Grimbergse vliegveld. Dat weekend brengt de Club Fournier International (CFI, www.club-fournier.org) een bezoek aan Grimbergen. Verwacht geen grootse luchtvaartshow, wel een aangenaam treffen van de toch merkwaardige Fournier-vliegtuigen en hun piloten.
Wie vanuit zijn zetel van de luchtvaart wil genieten kan dat ook natuurlijk. Lees bijvoorbeeld ‘Sabena, De Pioniersjaren’ van Annelies Verbeke (uitgeverij Lido, ISBN 9789055448692, www.lidobooks.com). Het werd een boek dat voornamelijk gevuld is met nostalgische foto’s uit privécollecties van Sabena-bemanningsleden. Van Piet Dhanens en Frederik Vanderstraeten verschijnt op Open Monumentendag (11 september 2011) een publicatie over het neerstorten, in de nacht van 6 op 7 juni 1915, van de Zeppelin LZ37. De voorintekening voor ‘Luchtschip ontploft boven Gent (Sint-Amandsberg)’ loopt tot 31 juli, voor info mail naar vanderstraeten.fr@telenet.be. Over beide boeken brengen we u in latere updates van Hangar Flying meer informatie.
In augustus 2009 werd in Onze-Lieve-Vrouw-Olen een monument opgericht voor de bemanning van de Halifax HR839 (http://webh01.ua.ac.be/blp/content/monument-bemanning-halifax-mkii-hr839-lk-l) Het onderzoek werd verricht door de Planehunters. Stoffelijke resten van de bemanningsleden werden op 7 april 2011 tijdens een korte maar emotionele plechtigheid op het Schoonselhof begraven. Er waren vertegenwoordigers aanwezig van de CWGC, RAF, RCAF, de Planehunters, … Twee familieleden van een gesneuvelde waren overgekomen vanuit Canada om de dienst bij te wonen. Er werden kransen neergelegd en de familie van een van de slachtoffers stak een omslag met familiefoto’s in het kistje.
Hangar Flying wordt nu ook gesteund door de The Pilot Shop (www.pilotshop.nl/index.html), gevestigd op Lelystad Airport. The Pilot Shop (‘run by pilots for pilots’) organiseert op zaterdag 7 mei een open house, bijzonder interessant –en voordelig– voor wat aviation shopping.
Paul en Frans gingen een kijkje nemen op het ULM-vliegveld van Avernas. Guy werd ontvangen bij Bussé helikopters. Guido vloog samen met Robert Rombouts met de magnifieke Ercoupe OO-PUS. Jean-Pierre volgde een samenkomst en formatievlucht van de 369 Sqn Vintage Aircraft Association. . Tom onderzocht of de expressweg in het West-Vlaamse Stalhille moest dienst doen als noodlandingsbaan.
Jan Van der Cruysse werd bekroond met de PROTY-award, Guy en Frans maakten daarover een kort verslag. Guido en fotograaf Jan trokken naar Oostende voor foto’s van de Diamond DA40 NG. Kevin stuurde Hangar Flying een impressie van Brussels Airport, het zijn vliegtuigfoto’s die genomen werden tijdens het winterseizoen
Hangar Flying.