Search This Blog

2019-03-16

[hangarflying.be] Nieuwsbrief 138 - "Wordt de vliegverbinding tussen Brussel en Amsterdam uitgewist?"

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw



Hangarflying is een Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
Ten Year Challenge: een Fokker 50 van KLM op de luchthaven van Zaventem in 2009. (foto Giovanni Verbeeck)
logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 138 - Maart 2019

 

Vrienden van de luchtvaart,

Onze Sponsors:

Waar we vorig jaar kennis konden maken met het burgerprotest van de gele hesjes, staat de start van 2019 vooral in het teken van de klimaatbeweging. Unless you've been living under a rock for the last couple of years weet je dat klimaatverandering een ding is, en dat we hieraan met z'n allen iets zouden moeten doen. Het is niet langer een luxeprobleem dat we kunnen afschuiven op onze kinderen. Die kinderen, die komen immers vandaag de straat op en eisen een oplossing van de beleidsmakers. De vraag die we ons echter wel moeten stellen, is of we met de luchtvaart te stigmatiseren eigenlijk wel het juiste doel in ons vizier genomen hebben? Verschillende studies tonen aan dat met name de scheepvaart, die teert op het gebruik van zware stookolie, de veeteelt en, zo blijkt uit een onderzoek van The Shift Project, een Franse denktank, de doorgedreven digitalisering van onze maatschappij de grote boosdoeners zijn als het gaat over de uitstoot van broeikasgassen. Hierover uitweiden in een luchtvaartmagazine zou ons te ver brengen, een kritische bedenking maken dat de vliegerij niet met alle zonden overladen dient te worden is een andere zaak.

In de Nederlandse Tweede Kamer gaan er stemmen op om de kortere vliegverbindingen, met de lijn tussen Brussel en Amsterdam als kop van jut, geleidelijk aan af te bouwen en de vrijgekomen tijdslots op de luchthaven van Amsterdam te gebruiken voor langere vluchten. Het idee komt van oppositiepartij GroenLinks maar regeringspartijen D66 en ChristenUnie steunen het wetsvoorstel. De redenering is dat de reis tussen Brussel en Amsterdam sneller kan per trein dan met het vliegtuig, en een pak minder belastend is voor het milieu erbovenop. Ook in België denkt de politiek dat dit een logische keuze is. Een klein detail dat de heren politici echter niet meegenomen hebben in de vergelijking is dat nagenoeg alle passagiers die de KLM tussen Zaventem en Amsterdam vervoert in Schiphol een intercontinentale connectie hebben. Arriveer je per trein in Schiphol, moet je je ter plekke nog registreren voor je aansluitende vlucht. De vooropgestelde tijdswinst is dan al opgesoupeerd. En nee, heus niemand in België neemt op Zaventem het vliegtuig voor een weekendje Amsterdam. Hoewel het gebruik van de trein tussen naburige Europese steden aangemoedigd zou moeten worden uit een (eco)logisch standpunt, staat buiten kijf dat eerst de treintarieven naar beneden moeten wil dit project enige slaagkans hebben. Want … uiteindelijk kiest de consument met zijn portemonnee.

Ondanks al dat aanzwellend protest tegen de vliegreizen besloot de gemiddelde reiziger om toch zijn voordeel te doen met de heersende lage ticketprijzen. TUI, de grootste touroperator van ons land, noteerde een stijging van 10% aan pakketreizen in de krokusvakantie ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het gros van de reizigers, zo'n 55%, trekt naar de zon, een derde gaat op wintersport en 12% kiest voor een citytrip.

De 12e editie van de Brussels Airport Aviation Awards ging door op 27 februari. In tien verschillende categorieën dongen telkens vijf kandidaten mee voor de beker. Enkele interessante laureaten waren LATAM Cargo, die de award krijgt voor de nieuwe vrachtvluchten naar Miami in de categorie Network Development Cargo Airline en het Japanse All Nippon dat de prijs voor Punctuality Long Haul Airline voor het tweede jaar op rij wegkaapte.

Ook Brussels Airlines kwam afgelopen maand in het nieuws. Met het fonkelnieuwe "boetiekhotel in de wolken" doelt de maatschappij op haar nieuwe business class-cabine met een hoog cocoon-gehalte die weldra zal uitgerold worden. Een sneak peak vind je alvast op de pagina van Brussels Airlines.

Historicus Dirk Decuypere uit Geluwe kreeg de Sovereign's Medal for Volunteers uit handen van de Canadese ambassadeur voor zijn jarenlange speurwerk naar de identificatie van twee Canadese piloten die tijdens de Eerste Wereldoorlog het leven lieten. Vliegeniers Lindsay Drummond en Robert Bennie kregen twee jaar geleden ook eindelijk een graf met naam. De medaille wordt zelden uitgereikt aan een buitenlander, daar er overtuigende bewijzen moeten zijn dat het onderzoek een meerwaarde moet bieden aan de Canadese gemeenschap én dat het zonder eigenbelang werd gevoerd.

Goed nieuws voor de luchthaven van Oostende. Met de start van de Russische lagekostenmaatschappij Pobeda - een dochteronderneming van Aeroflot - krijgt Oostende er een tweede operator bij die regelmatige passagiersvluchten aanbiedt vanaan 't Zeetje. De eerste vlucht van en naar Moskou Vnukovo streek op 7 maart neer in Oostende. In de volgende editie van Hangar Flying gaan we uitgebreider in op deze nieuwe lijndienst.

Op 20 februari werd de luchthaven van Luik gehuldigd op de Air Cargo Africa Conference 2019 in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg als International Cargo Airport of the Year. Liege Airport mocht in 2018 een groeicijfer aan tonnages van 21,5% laten optekenen.

Op diezelfde 20e februari kopte De Tijd met: "Al ruim 2.300 grote drones in België". De federale overheidsdienst mobiliteit heeft ondertussen al meer dan 2.300 drones tot 150 kg (klasse 2 en klasse 1) mogen inschrijven. De registraties zitten jaarlijks in stijgende lijn. Zeker voor de politie- en hulpdiensten en de nutsbedrijven kan het inzetten van drones een tijd- en kostenbesparende ingreep zijn. De grote massa aan vrijetijdsdrones (tot 1 kg) is niet geregistreerd, maar het gebruik ervan is net zoals voor de grotere broertjes aan strenge regels gebonden. Hangar Flying sprak deze maand met Wim Robberechts over het gebruik van videodrones bij zijn werkzaamheden.

ASL Airlines, hoewel quasi-onbekend bij het grote publiek, was qua fleetsize een van de belangrijkste Belgische luchtvaartmaatschappijen, dankzij een meerderheidsbelang (51%) van de Compagnie Maritime Belge in de groep. De maatschappij is de opvolger van TNT Airways toen diens merknaam verdween. De Belgische tak van ASL Airlines vliegt voornamelijk vanop de luchthaven van Luik met pakjesvluchten maar andere airlines van de groep zijn in verschillende Europese landen actief, zowel met passagiersvluchten als op de markt van de express freight integrators. Midden vorige maand besloot STAR Capital, een Europese fundmanager, om de ASL Aviation Holding over te nemen.

Air Belgium maakte afgelopen maand haar eerste vlucht naar de Verenigde Staten. Niet voor eigen conto maar wel als wetlease voor LOT Polish Airlines. Tussen 28 februari en 11 maart vloog A340 OO-ABA tussen Warschau en New York. Op 31 maart zal Air Belgium haar verbinding tussen Charleroi en Hong Kong opnieuw opstarten.


Giovanni Verbeeck
Hangar Flying
Like Nieuwsbrief 138 - "Wordt de vliegverbinding tussen Brussel en Amsterdam uitgewist?" on Facebook

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Luchtvaartfotograaf Wim Robberechts over spinnen in het luchtruim

Vier, zes tot achtpotige drones gaan als gigantische insecten steeds meer door het luchtruim spinnen. Luchtvaartcineast Wim Robberechts heeft er alvast 'n goed oog in en stelde Luca en Gio gerust.

ARTICLE


Vol en DPM à Baisy-Thy

Jean-Pierre neemt ons mee naar de wereld van de gemotoriseerde deltavliegtuigen op het vliegveld van Baisy-Thy.

ARTICLE


Le Symposium 2019
de la Fédération
des Clubs Francophones de Vol à voile

Bob brengt verslag uit van het succesvolle symposium van de Fédération des Clubs Francophones de Vol à voile (FCFVV) in Temploux.

FOTO ARTIKEL


Impressie 2018 (deel 5) – Cargo

In dit jaaroverzicht van 2018 brengen Kevin, Giovanni en Guy beelden van exotische bezoekers op Belgische luchthavens. Bekijk in dit vijfde deel een reeks opmerkelijke vrachtvliegtuigen.

Database


 


DATABASE UPGRADE

We proberen de databank zo snel mogelijk online te krijgen. 

FOTO ARTIKEL


Sea King in 40 beelden en belevenissen

De Sea King maakt op donderdag 21 maart zijn allerlaatste vlucht. Tom brengt ons een persoonlijk eerbetoon aan de iconische helikopter, een hulde in 40 foto's.

FOTO ARTIKEL


Impressie 2018 (deel 6) – VIP

In dit zesde en laatste deel van ons jaaroverzicht tonen Kevin, Giovanni en Guy foto's van interessante viptoestellen die in 2018 op Belgische luchthavens zijn geland.
Misschien heeft een andere luchtvaartliefhebber u deze nieuwsbrief doorgestuurd?
Hier kan u rechtstreeks inschrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Copyright © 2019 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium

Add us to your address book
Email Marketing Powered by Mailchimp