Search This Blog

2012-03-22

Twintigste verjaardag ruimtevlucht Dirk Frimout


Dirk FrimoutDeze week is het exact twintig jaar geleden dat de eerste Belg de ruimte inging. Op 24 maart 1992 werd vanop het Kennedy Space Center in Florida het Amerikaanse ruimteveer Atlantis gelanceerd met aan boord zeven astronauten waaronder de toen 51 jarige Belg Dirk Frimout. De STS-45 ruimtevlucht kreeg de naam 'Atmospheric Laboratory for Applications and Science' (ATLAS-1) en stond helemaal in het teken van wetenschappelijk atmosferisch onderzoek. Zo bevonden zich in het vrachtruim van het ruimteveer Atlantis twee Spacelab-platformen met daarop wetenschappelijke experimenten. Alles samen werden tijdens deze STS-45 ruimtevlucht veertien wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd met behulp van twaalf instrumenten die ontwikkeld werden door de Verenigde Staten, België, Frankrijk, Duitsland, Japan, Nederland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Uiteindelijk landde het ruimteveer Atlantis na een missie van 8 dagen en 22 uur op 2 april 1992 terug op het Kennedy Space Center. Tijdens deze 46ste Space Shuttle missie heeft Atlantis 143 omwentelingen om de Aarde gemaakt en heeft het ruimteveer aan afstand afgelegd van 5 221 340 kilometer. De carrière van Dirk Frimout begon als ruimtevaarder al in 1977 toen hij zijn kandidatuur voorlegde waarna hij van 1978 tot 1984 werkte als coördinator van de bemanning van de Spacelab-1 ruimtevlucht bij de European Space Agency (ESA). Uiteindelijk werd Dirk Frimout in 1989, als specialist op vlak van atmosfeerfysica, door het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA geselecteerd als reserve-astronaut voor de STS-45 Space Shuttle missie. Drie jaar later zag hij zijn droom realiteit worden doordat één van de astronauten van de hoofdbemanning (Michael Lampton) ziek werd. Tijdens zijn verblijf in de ruimte kreeg Frimout een telefoontje van de Belgische prins Filip die hiervoor speciaal afgereisd was naar het Mission Control Centre in Houston, Texas. Na zijn ruimtevlucht ontving de eerste Belgische ruimtevaarder de graad van Grootofficier in de Leopoldsorde en tevens de titel van burggraaf. Vandaag de dag is Dirk Frimout voorzitter van de Euro Space Society dat ondermeer technische en wetenschappelijke studies promoot bij de jeugd.

Forwarded by Dirk De Quick

2012-03-19

Two former Belgian TNT aircraft to start military career

British Aerospace 146-200QC OO-TAY becomes Royal Air Force ZE708
Also see TNT OO-TAY at Belgian Wings.

Boeing 757-28A(SF) OO-TFA (stored for TNT Airways at Liège/Bierset airport) will operate for NATO: See more here:  http://www.roview.nl/TCAretirement2011/




TNT Airways cède au moins un de ses avions à la Royal Air Force
    BRUXELLES 19/03 (BELGA) = La société TNT a revendu au moins l'un de ses
avions de type BAe-146 à la Royal Air Force (RAF) britannique, qui avait émis un appel d'offres urgent en décembre dernier pour deux appareils de ce type, indiquent lundi des sites internet spécialisés.
    Cet avion a été aperçu lundi en début d'après-midi alors qu'il quittait l'aéroport de Lelystad (nord des Pays-Bas) après avoir reçu une nouvelle livrée, grise, typique des avions militaires britanniques. Il y était arrivé le 5 mars dernier.
    Ce BAe 146-200 QC ("Quick Change", c'est à dire dont laconfiguration peut être rapidement adaptée pour transporter des passagers ou du fret) était toujours porteur de son immatriculation civile belge (OO-TAY) utilisée alors qu'il volait pour TNT Airways SA au départ de Liège-Bierset.
    Le ministère britannique de la Défense avait annoncé en décembre sa volonté d'acheter en urgence deux BAe 146 d'occasion pour renforcer ses capacités de transport aérien en Afghanistan, pour un montant évalué à six millions de livres (environ sept millions d'euros). Ils doivent renforcer la flotte vieillissante d'avions C-130 "Hercules"de la RAF.




Petitie tegen windmolens rond het vliegveld van Goetsehoven.

Onderwerp: Petitie tegen windmolens rond het vliegveld van Goetsehoven.


Beste leden en sympathisanten van de WAC,

De VVMV (Vereniging Vlaamse MotorVlieglubs) en het bestuur van de West Aviation Club vragen uw aandacht en medewerking voor het  volgende :

Een projectontwikkelaar plant en doet de voorbereiding van de bouw van een windmolenpark met 7 windturbines in Tienen, evenwijdig met de E40 (Brussel-Luik), met name in de gemeente Goetsenhoven en onmiddellijk aanpalende gemeenten. Een aantal van deze windmolens is ingepland in de directe omgeving  van het vliegveld van Goetsenhoven en dat pal in het verlengde van de runways 06-24 en komt zo boven het naderings-en opstijgvlak uit met meer dan 40 m.  Bovendien is dit ook het geval voor de runways 17-35.  Deze bouw en inplanting bedreigt het voortbestaan van het vliegveld van Goetsenhoven en zijn vliegverkeer.

De Koninklijke Vliegclub De Wouw (Tienen-Goetsenhoven) start daarom zonder dralen een electronische petitie tegen de geplande bouw van besproken windmolenpark. Zie hiervoor de link onder dit bericht of in het document in bijlage.

In naam van de Koninklijke Vliegclub De Wouw (Tienen-Goetsenhoven), haar leden en haar Algemene Vergadering, doen we een oproep aan luchtvaartgezind Vlaanderen en België om mee de electronische petitie te onderschrijven en te steunen, hartelijk dank hiervoor.

http://intranet2.dewouw.net/formboss/output/forms/petitiewindmolens/page0.php

Het bestuur van de WAC
7a, WINDMOLENS te Goetsenhoven.pdf7a, WINDMOLENS te Goetsenhoven.pdf
170K   View