Search This Blog

2016-02-20

Hangar Flying vzw : Nieuwsbrief 101 - “Brussels Airport bekijkt mogelijkheden voor spotterslocatie”

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw


Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
Is België spottervriendelijker aan het worden? Brussels Airlines kondigde aan om twee nieuwe speciale beschilderingen te onthullen en Brussels Airport wil in een enquête de wensen van de spottersgemeenschap in kaart brengen. (Foto Tom Brinckman)

logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 101- Februari 2016

 

Vrienden van de luchtvaart,

onze sponsors:

Aviationshop
Aviationshop
In totaal hebben 115 van onze lezers gereageerd op de bevraging die we lanceerden naar aanleiding van onze honderdste nieuwsbrief. De gelukkige winnaar van de doopvlucht, die ons aangeboden werd door Propeller (www.propeller.be) is Lorenzo Deschodt uit Lauwe. De andere winnaars werden ondertussen ook gecontacteerd en de meeste van hen hebben hun prijs al gekregen. Naast de lezers die de enquête ingevuld hebben willen we nogmaals onze gulle schenkers bedanken. Aubin Vanbelleghem, auteur van het boek Ostend Airport… De Gloriejaren schonk ons een van zijn boeken als bijkomende prijs voor de lezers. Jaren geleden bracht Frans al een boekbespreking van een eerder verschenen boek van Aubin.

Enkele maanden geleden hadden we het over de mooie resultaten van Brussels Airlines, de Belgische luchtvaartmaatschappij die voor 45% in handen is van Lufthansa. Naast een belang in Brussels Airlines hebben de Duitsers niet alleen Austrian Airlines en Swiss, maar ook lagekostenmaatschappij Eurowings en chartermaatschappij Condor onder hun vleugels. In 2017 loopt voor Lufthansa de optie af om alle aandelen van Brussels Airlines te kopen, iets wat door de mooie resultaten van de afgelopen maanden flink wat interessanter geworden is. Ondertussen duiken de geruchten, voornamelijk gestuurd door de vakbonden, rond BrusselsWings opnieuw de kop op. Onder de naam BrusselsWings zou Lufthansa de Belgische luchtvaartmaatschappij willen omdopen tot een lagekostenmaatschappij naar het model van Eurowings. Volgens Brussels Airlines zelf is er van een omvorming naar een low cost carrier geen sprake aangezien dit niet past in de uitbouw van het (voornamelijk Afrikaanse) langeafstandsnetwerk. Bij Lufthansa klinkt een gelijkaardig verhaal, aan het business model van Brussels Airlines wordt niet geraakt.

Ondertussen raakte eveneens bekend dat Brussels Airlines de spotters net zoals vorig jaar flink zal verwennen. In het voorjaar zal de maatschappij niet alleen een nieuw Rode Duivels vliegtuig onthullen, maar ook een vliegtuig met ontwerpen van de hand van de Belgische schilder Magritte.

Aan de onzekerheid over de toekomst van TNT Airways lijkt een einde te komen nu de Belgische Compagnie Maritime Belge (CMB) via haar dochteronderneming ASL Aviation Group, de luchtvaartpoot van pakjesvervoerder TNT Express overgenomen heeft. In diverse media werd bevestigd dat TNT Airways in Luik gevestigd zal blijven. De vloot van 25 toestellen (en het personeel) zullen voor FedEx-TNT blijven vliegen. In het persbericht benadrukte ASL wel dat de hub van TNT in Luik, de Eurohub, geen deel uitmaakt van de verkoop.

Op de luchthaven van Luik, die nog steeds de grootste vrachtluchthaven van België is, groeide het vrachtvolume aan tot 649.829 ton in 2015 (590.579 ton in 2014). Daarmee vervoeren ze 160.000 ton meer dan Brussels Airport, die zich nog steeds de grootste passagiersluchthaven van België mag noemen met net geen 23,5 miljoen passagiers. In Luik maakten 299.292 passagiers gebruik van de luchthavenfaciliteiten (302.813 in 2014). Charleroi Brussels South Airport liet weten dat 2015 voor hen een recordjaar was met net geen zeven miljoen passagiers, een stijging van 8% tegenover 2014.

Brussels Airport stuurde afgelopen maand ook een enquête de wereld in om de spotterscommunity te bevragen over de huidige en mogelijk toekomstige spotting locaties op en rond de luchthaven. De luchthavenuitbater benadrukte dat ze op zoek zijn naar input en ideeën van de luchtvaartenthousiasten en dat ze zullen onderzoeken wat haalbaar is. Geïnteresseerden kunnen de enquête invullen via deze link.

Om de continuïteit en de kwaliteit van de artikels en impressies te blijven verzekeren, wil Hangar Flying langs deze weg een oproep lanceren naar jong of oud schrijftalent om het team te versterken. Luchtvaartenthousiasten met een passie voor het geschreven woord die graag meewerken aan dit project mogen hun kandidatuur indienen via info@hangarflying.be. Een brede interesse in de Belgische luchtvaart is zeker een pluspunt.

Kevin Cleynhens
Hoofdredacteur
Hangar Flying

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Het fotoalbum van
Jan De Vocht

Frans brengt deze maand een artikel over de fotocollectie van Jan De Vocht. Met een tiental unieke foto's van de hand van Jan schetst hij het verhaal van deze ex-militair.

ARTICLE


Vol acro en Fouga

Jean-Pierre beschrijft een vlucht die hij jaren geleden maakte met een Fouga Magister van de Belgische Luchtmacht.

DATABASE


Gedenkteken voor
de bemanning van Wellington R1471 KO-T

Op 11 november 2015 werden in de gemeente Glabbeek drie informatie-borden onthuld voor evenveel vliegtuigen die op het grondgebied van deze gemeente neerkwamen tijdens WOII. In de Zuurbemde staat het bord voor de bemanning van Wellington R1471 KO-T. 

DATABASE


Graf Lucien Jansen, DFC

Het graf van Lucien Jansen, DFC, op de begraafplaats van Malonne. Baron Donnet noemde 'Miche' een held van de twintigste eeuw.

ARTIKEL


Acrobatie luchtdoop met de Vondelmolen Pitts

Voorzien van warme kledij en een flinke portie ongeduld trok Tom naar het vliegveld van Wevelgem waar hij aan boord van de Vondelmolen Pitts mocht klimmen. Hij maakte een mooi artikel waarin hij deze unieke ervaring beschrijft.

IMPRESSIE


Spotting 2015 (deel 2)

Vorige maand brachten we een eerste reeks interessante spottersbeelden van 2015. In het tweede deel komen de interessante VIP en cargo bezoekers aan bod die Kevin, Giovanni en Guy op hun beeldsensor vast konden leggen.

DATABASE


Gedenkteken voor
de bemanning van Junkers Ju 88G-1 D5+AF

Het tweede bord in Glabbeek is dat voor de bemanning van Junkers Ju 88G-1 D5+AF van Stab IV./NJG 3.

DATABASE


Gedenkplaat voor bemanning Avro Lancaster LL899 EA-P

In de kerk van Sint-Lenaarts hangt een herdenkingstablet ter ere van de bemanning van de Lancaster LL899 EA-P van 49 Sqn. Wie bezorgt ons een recente foto?

ARTIKEL


Het strategisch plan: een beknopt overzicht in de lucht

Tom bekeek afgelopen maand het strategische plan van Defensie waarmee Minister Steven Vandeput (eindelijk) uitpakte. De belangrijkste en meest opmerkelijke elementen uit ons interressegebied vatte hij samen in een artikel.

DATABASE


Blikvanger Republic
F-84F Thunderstreak

De Republic F-84F Thunderstreak FU-10 vond een plaats als blikvanger in een paintball-centrum.

DATABASE


Gedenkteken voor
de bemanning van Lancaster NN775 JI-F2

Een derde gedenkteken in Glabbeek werd geplaatst voor de bemanning van Lancaster NN775 JI-F2.

DATABASE


Cockpitsectie van Mirage 5BA BA27

De cockpitsectie van de Mirage BA-27 in Gingelom staat nu ook in onze database. 
Copyright © 2016 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium

Add us to your address book
Email Marketing Powered by MailChimp




New Book - Rhön Adler (Rhön Eagle) Three Generations Alexander Schleicher Segelflugzeugbau by Peter F. Selinger





Found at
Soaring News

New Book - Rhön Adler (Rhön Eagle)
Three Generations Alexander Schleicher Segelflugzeugbau
by Peter F. Selinger

New English Language Version

In Stock

Overview
The history of the glider manufacturer Alexander Schleicher is lively and varied. The author Peter F. Selinger has documented the company history for many years. We are pleased to announce the 3rd edition of the Schleicher book "Rhön Adler". Not only have the recent development of the past 13 years has been documented in the new edition, the previous contents have also been supplemented and completed. The number of pages has increased significantly from the original 280 to 340 pages. In addition to the author Hans Jürgen Schmacht has contributed a large amount to new edition. He arranged the text and images of Peter F. Selinger into an appealing layout. Karl L. Nickel, Jan Scott and Jürgen Melzer translated the contents of this third edition and thereby contributed very greatly to the realization of this project. Many photos and detailed drawings take the reader on a journey through time of the now 90 year history of the sailplane manufacturer Alexander Schleicher as well as the development of sailplanes in general.

Review by Simine and Jim Short - From the Fall 2015 edition of "Bungee Cord - The Voice of the Vintage Sailplane Association"
"Peter Selinger's Rhön Adler brings an up-to-date history of Alexander Schleicher Segelflugzeugbau, located at the base of the Wasserkuppe in Germany's Rhön, know as the "mountain of glider pilots".
This 3rd edition, significantly expanded from 280 to 376 pages, provides a thorough overview of the past 88 years, from a simple open glider made of wood and fabric by Alexander Schleicher to the aerodynamic, ergonomic and structurally sophisticated high-tech sports aircraft using the latest fiber composite plastic construction of 2015. Discussing Schleicher's pre-war gliders, the "OBS" and "Seeadler", Selinger highlights their part in the overall development. The company's reputation is based on its engineers, Rudolf Kaiser, Gerhard Waibel, Martin Heide and Michael Greiner, but also on its aerodynamicists Prof. Dr. Karl-Heinz Horstmann, Armin Quast and Prof. Luke Boermans. The author also discusses key personnel and scientific partners, as well as some of the easily forgotten craftsmen like Willi Gilges and Ludwig Krönung.

Each chapter brings detailed information including photos, three views, graphs and technical drawings, but also explanations of flight behavior. A glider is more than technology; it is the result of human creativity, performance and attention. Selinger acknowledges the many pilots who have flown Schleicher gliders to world fame, including Heinz Huth, Hans-Werner Grosse, Karl Striedieck, Terry Delore and Steve Fossett. Previously unpublished information includes world record flights by Helmut Sorg with a Ka-7 in South Africa, Ernst Klüh with an ASK-14 in Central Europe and Tom Serkowski with an ASH-26E in the US. The author also discusses the work of Dick Butler and his Schleicher sailplanes.

The English edition is expanded over the 3rd German version and includes chapters on the ASG-29, ASH-31Mi, and ASG-32.

Peter Selinger would like to acknowledge the assistance of Prof. Dr. Karl Nichel, Jan Scott and Dr. Jürgen Melzer in doing the translation. Hans Jürgen Schmacht did the layout and pre-press work for both the English and German editions.

The profusely illustrated book is a worthy addition to any glider pilot's library, not only for the many owners of Schleicher gliders and motorgliders, but for anyone interested in the history and development of the sport of soaring."


European Commission's new Aviation Strategy




Commission en direct

Commission en direct

#28, Février 2016

The Commission en direct February edition's dossier presents the Commission's new Aviation Strategy adopted in December 2015, including a joint interview with Vice-President Maroš Šefčovič and Commissioner Violeta Bulc, who explain how this comprehensive approach help ensure the EU's aviation sector can meet future challenges. This edition also includes exclusive interviews with Ambassador Pieter de Gooijer, who gives an overview of the incoming Dutch Presidency's priorities, some key DG CLIMA colleagues, who explain how Europe helped achieve a global climate agreement at the COP21 in Paris in December 2015, and Jon Kabat-Zinn, founder of Mindfulness-Based Stress Reduction. Other features cover the Commission's circular economy package, the 50th anniversary of DG COMM's Audiovisual Services and the 20th anniversary of EbS, the problems posed by leaks to the Commission's reputation, and the Dutch Presidency's cultural programme.