Nieuwsbrief 75 - December 2013
Vrienden van de luchtvaart,
De afgelopen maand was het bijzonder druk in het Belgische luchtvaartlandschap. Laat ons even achterom kijken naar enkele hoogtepunten uit het luchtvaartnieuws.
Op de tweede stakingsdag (19 november 2013) bereikten piloten van Brussels Airlines een voorlopig akkoord met hun directie. Ze meenden dat de directie zich niet hield aan het afgesproken besparingsplan. CEO Bernard Gustin zette zich zelf aan de onderhandelingstafel. Het is duidelijk dat Gustin niet wil afwijken van zijn financiële doelstellingen, een absolute must om Brussels Airlines te doen overleven.
'L'aérodrome n'est pas mort' titelt La Meuse op 23 november. Investeringsgroep Idélux verlaat Saint-Hubert vanaf 31 december 2013 en het initiatief is nu terug aan SOWAER, burgemeester Jean-Luc Henneaux van Saint-Hubert en aan een groep van gebruikers. Heuglijk nieuws, inderdaad. Maar de nieuwe uitbaters staan voor een loodzware opdracht. Er zijn veel centen nodig voor vernieuwingswerken; een brandstoftank voor verwarming voldoet niet meer aan de normen, verwarmingsketels in de technische ruimte hebben het begeven, er moet een Jet A-1 tank worden geïnstalleerd, het dak van loods 6 schreeuwt om vernieuwing, een nieuw team moet zich commerciëler gaan opstellen, enz.
Generaal-majoor vlieger Claude Van de Voorde, Commandant van de Luchtcomponent en tevens voorzitter van het Military Air Transport Committee, kon op 28 november meedelen dat het European Air Transport Command nu volledig operationeel is. Sinds de oprichting op 1 september 2009 slaagt men er in om de militaire transportbehoeften van de deelnemende naties efficiënter op elkaar af te stemmen.
Ook op 28 november kondigde Ryanair officieel haar komst aan op Brussels Airport. De media had er een flinke kluif aan. Wat er precies omgaat in het hoofd van topman Michael O'Leary zullen we niet te weten komen. Wil hij de Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling een hak zetten? Hoe gaat hij goedkope prijzen kunnen aanbieden op een internationale luchthaven als Brussels Airport? Gaat hij het business publiek kunnen overtuigen om met Ryanair te vliegen? Reguliere luchtvaartmaatschappijen bieden tegenwoordig concurrentiële tarieven die de zakenmensen comfortabeler doen reizen dan de lagekostenmaatschappijen. Staat een zakenman te wachten op de geneugten van Ryanair als hij na een overvolle dagtaak terug het vliegtuig richting Brussel neemt?
Op 3 december liet ook het Belgische Thomas Cook Airlines (FQ) van zich horen met een uitbreiding van bestemmingen (Split/Kroatië en Ajaccio/Corsica), een nieuw kleurenschema en 25% meer directe vluchten. Thomas Cook verstevigt zijn positie in Brussel, Lille, Luik en Oostende. Twee nieuwere A320 komen de vloot vervoegen. Een oudere A320 verlaat FQ, zodat er met zes A320 zal gevlogen worden. Ondertussen wordt de Boeing 787 een regelmatige gast in het Belgische luchtruim, met o.a. toestellen van Qatar en Jetairfly.
De Vlaamse regering blijft werken aan een aanvraag om het oorlogsfront van de Eerste Wereldoorlog te laten erkennen als Unesco Werelderfgoed. Vlaams minister-president Kris Peeters hoopt de erkenning tegen de zomer van 2016 binnen te hebben. Maar enkele landbouwers zien zo'n erkenning niet echt zitten. Vanuit enkele hoeken In Ieper klinkt ook weerstand tegen de 'hinder' die de klaroenblazers onder de Menenpoort dagelijks zouden veroorzaken. Na een rondvraag blijken de Ieperlingen vooral uit te kijken naar duidelijker afspraken wat het afsluiten van de Menenpoort voor het verkeer betreft.
En onze vrienden van de
Belgian ULM Federation, die wensen wij proficiat voor hun dertigjarig bestaan. Een van onze redactieleden was aanwezig op het druk bijgewoond feestje. Hij zag een federatie met veel pit en gretig naar het ULM-vliegen van de toekomst.
-Het einde van 2013 nadert. Dankzij enkele bedrijven die ons steunen kunnen we www.hangarflying en
www.aviationheritage.eu ook in 2014 voortzetten. We willen
Hamilton in deze nieuwsbrief zeker extra vermelden. Het Amerikaans bedrijf dat o.a. exclusieve pilotenhorloges op de markt brengt, heeft net beslist om ons ook in 2014 bij te staan. Peter schreef eerder al twee artikels over pilotenhorloges:
deel 1 en
deel 2.
Aerotecs en
Aviation Shop blijven in 2014 trouwe partners.
Hangar Flying