Search This Blog

2011-08-16

Hangar Flying - Nieuwsbrief 47 - Augustus 2011

---------- Forwarded message ----------
From: Hangar Flying <info@hangarflying.be>
Date: 2011/8/14


Nieuwsbrief 47 - Augustus 2011

Recente artikels


Vrienden van de luchtvaart,

zes jaar geleden keurden de toenmalige defensieminister André Flahaut en minister van financiën Didier Reynders de renovatie van de zuidgevel van de grote luchtvaarthal van het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis in Brussel goed. De Regie der Gebouwen heeft aan hoofdaannemer Monument Vandekerckhove NV de opdracht toegekend om die voorgevel grondig te renoveren.  De werken zijn gestart in 2009 en in oktober 2011 zou de eerste fase moeten afgewerkt zijn.  Er wordt puik werk geleverd, dat is zeker.

Binnen in het museum hadden we minder reden tot juichen. We vroegen ons af of er een garantie is dat ook de rest van het absoluut noodzakelijke renovatiewerk, binnen afzienbare tijd grondig zal worden aangepakt. De Regie der Gebouwen liet nog verschillende dringende werken uitvoeren, zoals de vernieuwing van de zink en het daaronder aanbrengen van isolatie. Een structurele aanpassing van de volledige museumruimte lijkt ons echter verder weg dan ooit.

Maar liefst tien jaar geleden vonden de eerste gesprekken plaats tussen de museumdirectie en de Regie der Gebouwen. Hadden we niet opgevangen dat de bezoekers in 2008, bij de herdenking van de 100ste verjaardag van de eerste gemotoriseerde vlucht van de Caters, een totaal vernieuwd museum zouden kunnen betreden? In de luchtvaarthal werd twee jaar de vochtigheid geregistreerd, deze piekte soms tot 90% (binnenhuis in een woonkamer bedraagt deze ongeveer 50%.) Enkele jaren geleden werd hier een project goedgekeurd om vloerverwarming te installeren. Die zou zelfs tijdens zware vrieskou kunnen zorgen voor een constante temperatuur van 16°C, ideaal voor een museum. Vliegtuigen zouden moeten verplaatst worden om ongestoord te verbouwen. We zien te weinig bewegen.

Ook bij de Regie der Gebouwen zitten mensen die dit museum willen steunen. Ze zijn ervan overtuigd dat het museum een belangrijke toeristische troef kan worden. De kunst bestaat er natuurlijk in om de geklasseerde luchtvaarthal perfect te restaureren en toch de eigenheid te bewaren. Met de inbreng van geavanceerde tentoonstellingstechnieken moet de hal aangepast worden aan de noden van een hedendaags museum. Die moeilijke symbiose lijkt zelfs op de tekentafel nog niet tot stand te zijn gekomen. Dat is niet alleen het werk van de Regie der Gebouwen. Vooraleer met de volledige renovatie kan gestart worden is er een duidelijke visie nodig voor de toekomst van het museum en daar lijkt het schoentje nog te knellen. Hebben de experts in museumkunde of scenografie al een glasheldere visie voor de komende decennia gedefinieerd? Ervaring leert dat de bouwheren zich daaraan willen aanpassen.

Lokale luchtvaartmusea zijn zeer nuttig en moeten gesteund worden, maar ze vormen geen alternatief voor een wetenschappelijke federale collectie, beiden werken complementair. Hangar Flying werpt zeker geen steen naar de professionals van het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis of de Regie der Gebouwen, noch naar de AELR en de talrijke vrijwilligers die er schitterend werk verrichten. Samen met de bezoekers hebben ze ontegensprekelijk recht op een eigentijdse museuminfrastructuur. In ieder geval moeten de gesprekken tussen de verschillende partijen terug worden opgestart. Een andere optie is er niet. Waar hebben we dat nog gehoord?

Guido schreef een luchtig cursiefje over de nationale defilé, Jean-Pierre brengt daarover een impressie. De surrealistische Hemelvogel van Magritte is het onderwerp van een artikel van Guido. Giovanni bewonderde de splinternieuwe tripple seven van TNT. Kijk naar de foto's van zijn impressie en je ruikt a.h.w. het nieuwe interieur. De luchtvaart zoekt intens naar milieuvriendelijke krachtbronnen. Olivier Ronveaux, ondermeer bekend om zijn raids met ULM's, praatte met Guy over zijn elektrisch aangedreven Yuneec  E430.  Frans en Paul gingen op bezoek bij een lezer die reageerde op de artikels over het monument voor de Sabena DC-6 nabij Rieti. Op Kiewit hadden ze daarna een afspraak met Ken Evens, een mindervalide zweefvliegpiloot die veel lof had voor het Belgian Handflight Fund. In een impressie kan U lezen dat Jean-Pierre genoot van de sympathieke Tailwheel Meet in Overboelaere. Hij was ook aanwezig bij de voorstelling van het boek 'Ou la passion du vol et de l'aventure' van Lt Gen Vl (or) Michel Mandl. Het boek is een ode aan oudgedienden van de luchtmacht die met een Marchetti SF.260 omkwamen in Irak.
Hangar Flying.


De Belgische surrealisten Magritte en Sabena
Drash National
Rieti in familiealbum
Belgian Handflight Fund steunt project Albatros
Blenkinsop. Van de Belgische ondergrondse tot Bergen-Belsen

Articles récents



Robby de Bruin – Roger Fagnoul ou la passion du vol et de l'aventure
Olivier Ronveaux, aux frontières du monde et de l'électrique
Belgian Flight Group
Baudouin de Changy et le H210: l'épopée
Belgocontrol et Solar Impulse

--
Yves Duwelz