Search This Blog

2016-08-15

Hangar Flying vzw : Nieuwsbrief 107 - “Gezocht: luchtverkeersleiders tussen 18 en 25!”

Forwarded message - From: Hangar Flying vzw


Hangar Flying is de Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
De A330 van Brussels Airlines voorzien van de 'speciale' Tomorrowland stickers. (Foto Kevin Cleynhens)

logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 107 - Augustus 2016

 

Vrienden van de luchtvaart,

onze sponsor:

Aviationshop
Na de negatieve publiciteit waarmee Belgocontrol de afgelopen maanden in de pers kwam, laat onze nationale luchtverkeersleidingsdienst weten dat ze in het najaar opnieuw wervingsexamens zullen organiseren. In tegenstelling tot de eerdere wervingsexamens voeren ze nu een strenge leeftijdslimiet in. Enkel kandidaten tussen 18 en 25 jaar zullen toegelaten worden tot de ingangsproeven. Volgens Dominique Dehaene, de woordvoerder van Belgocontrol, ligt het slaagpercentage in deze leeftijdscategorie veel hoger. Concreet is men op zoek naar een dertigtal leerling-luchtverkeersleiders.

In Grimbergen plaatste de gemeente in samenwerking met Hangar Flying, het Museum voor de Oudere Technieken (MOT) en het Lokaal Comité Monumenten een infobord bij de kalibreerschijf op het vliegveld. Met dit bord wil de gemeente de aandacht vestigen op de rol van de betonnen plaat die door de Duitse bezetter tijdens de Tweede Wereldoorlog in gebruik genomen werd om vliegtuigkompassen te kalibreren. Het beschermde monument is een uniek stuk luchtvaartgeschiedenis.

Het zal niemand verbazen, maar tot op heden werden slechts 81 drones geregistreerd in ons land. Het Koninklijk Besluit van 25 april 2016 verplicht alle drone-piloten om hun toestellen van meer dan 1 kilogram te registeren. De onduidelijke wetgeving, de strenge eisen en de hoge kostprijs van de opleiding en inschrijving spelen ongetwijfeld een rol in het beperkt aantal inschrijvingen.

Met het vertrek van Jet Airways uit Brussel eerder dit jaar stopten de rechtstreekse verbindingen tussen België en het Indische subcontinent. Om die leegte op te vullen kondigde Brussels Airlines aan dat ze vanaf maart 2017 vijfmaal per week Brussel zullen verbinden met Mumbai. Om dit mogelijk te maken zullen ze een tiende Airbus A330 aan de vloot toevoegen. Door de samenwerking met Star Alliance partner Air India kunnen de reizigers probleemloos aansluiten op het binnenlandse netwerk van deze laatste.

Vanuit de Verenigde Staten kwam er deze maand minder goed nieuws. De replica van de Bugatti 100P N110PX crashte op 6 augustus 2016 na het opstijgen van Clinton Sherman Airport (Clinton, Oklahoma, USA) in Burns Flat, Washita County (Oklahoma, USA.) Scotty Wilson, piloot en bezieler van het project, kwam daarbij om het leven. Op Facebook stond te lezen: "To all of the followers, friends and colleagues around the world who have blessed us with their warm friendship and good wishes over the years, it is with great sadness in our hearts that we can confirm the passing of our great leader and mentor Scotty Wilson early today in a tragic accident involving our beloved aircraft. Being a small team we have been concerning ourselves with other matters before posting this update, please join with us in our prayers for Scottys family, friends and associates. We will post updates in the near future. God Bless." Het artikel dat Frans vorig jaar maakte over Louis de Monge, de bezieler van de originele Bugatti 100P, kan je hier lezen.

Neem zeker (na het lezen van deze nieuwsbrief en de artikels/impressies) de tijd om de blog van Pierre Gillard, een naar Canada uitgeweken Belg te lezen. Pierre is nog altijd gepassioneerd door Belgische luchtvaart, maar ook andere takken van het vliegwezen komen aan bod op de site.

Rechtzetting: In onze 105e nieuwsbrief toonden we jullie een afbeelding van de Fouga Magister MT05 op Antwerpen. De eigendomsrechten ervan behoorden echter niet toe aan het Stampe Center, maar wel aan Hugo De Backer. Ondanks de vergissing was het voor Hugo geen probleem dat we de foto gebruikten, waarvoor we hem langs deze weg hartelijk willen danken.

Kevin Cleynhens
Hoofdredacteur
Hangar Flying

Deze maand op Hangarflying.be

ARTIKEL


Het vliegveld van Freux, van Dorniers tot modelvliegen

Frans vertelt de merkwaardige geschiedenis van het vliegveld van Freux, ooit het privévliegveld van een lokale baron.

IMPRESSIE


A tribute to VLM

Kevin, Giovanni en Guy doken in hun fotocollectie om hulde te brengen aan VLM. In een impressie van een zestiental beelden tonen ze de geschiedenis van de Antwerpse luchtvaartmaatschappij.

DATABASE


Graven van bemanningsleden Davies, Flisher, Horner, Ross, Morton van Fairey Battle K9353 en L5512

De afgelopen maand bezochten we diverse monumenten die herinneren aan de Fairey Battles en de dramatische meidagen van 1940. Vijf bemanningsleden van L5512 en K9353 rusten op het kerkhof van Curfoz.

DATABASE


Gedenkplaat voor de bemanning van Fairey Battle P2193/PM-L

Gedenkplaat voor de bemanning van Fairey Battle P2193/PM-L in Sensenruth (Bouillon), in het gehucht Curfoz.

ARTICLE


Les avions de
Pairi Daiza

Guy bezocht het populaire dierenpark Pairi Daiza, maar niet om de prachtige dierencollectie te bekijken. Wat niet veel mensen weten is dat het park ook plaats biedt aan een aantal interessante vliegtuigen. Hij zorgde naar goede gewoonte voor een goed gestoffeerd artikel.

BOEK


144 Civil and Military Aircraft

Jean-Pierre zorgde voor een boekbespreking van de nieuwe catalogus van het Legermuseum te Brussel. Hij vulde aan met enkele beelden van toestellen uit de collectie.

DATABASE


Gedenkplaat voor bemanning Fairey Battle L5514 PM-, Botassart

Een gedenkplaat voor de bemanning Fairey Battle L5514 PM- staat in Botassart, op een prachtige locatie met uitzicht over de Semois.

Database


Gedenkplaat voor de bemanning van Fairey Battle K9353/HA-J

Gedenkplaat voor de bemanning van Fairey Battle K9353/HA-J, een honderdtal meter verwijderd van de gedenkplaat voor de Fairey Battle P2193/PM-L.

ARTIKEL


Les Faucheurs de Marguerites, een blik achter de schermen

Manu trok naar Firmin Henrard, de bezieler van Les Faucheurs de Marguerites en maakte een artikel over de unieke collectie oude zweefvliegtuigen van de man.

BOEK


De weg naar Schaffen ziet men in de lucht. 100 jaar vliegveld.

Dat Frans elk jaar uitkijkt naar de Oldtimer Fly In in Schaffen is al lang geen geheim meer. Hij was dan ook meteen te vinden om het boek over de honderdjarige geschiedenis van dit vliegveld te lezen en er een boekbespreking van te maken. Wat hij van 'De weg naar Schaffen ziet men in de lucht' vond, leest u in deze nieuwsbrief.

DATABASE


Graven Hayward en Hubbard, Battle L5514

De graven van Hayward en Hubbard, Battle L5514, vinden we in Ucimont.

DATABASE


F/Lt Van Riel DFC, Begraafplaats Evere

Een oproep van een lezer om in contact te komen met familie van F/Lt Van Riel DFC plaatsen we onderaan deze site.
Copyright © 2016 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium

Add us to your address book
Email Marketing Powered by MailChimp