Search This Blog

2019-10-25

[Hangar Flying vzw] Nieuwsbrief 145 - "Faillissement Thomas Cook laat zich tot in België voelen"

Forwarded message - De : Hangar Flying vzw



Hangarflying is een Engelse uitdrukking voor het keuvelen over luchtvaart. We willen op een aangename en eigenzinnige manier artikels brengen over de Belgische burgerlijke en militaire vliegerij.
Wordt deze nieuwbrief niet correct weergegeven? Lees in een browser
Straalomkeerders doen hun werk tijdens de landing van Thomas Cook Airlines Belgium A320-214 OO-TCW op Brussels Airport. De foto werd genomen op 1 november 2015. (Foto Kevin Cleynhens)
logo Hangar Flying

Nieuwsbrief 145 - Oktober 2019

 

Vrienden van de luchtvaart,

Onze Sponsors:

het monsterfaillissement van Thomas Cook in Groot-Brittannië sleurde heel wat dochterondernemingen van de groep mee in zijn ondergang. Zowel de reisbureaus als de vliegende takken van Thomas Cook zijn getroffen door de faling van het moederbedrijf. Het Duitse Condor, voordien nog onderdeel van Lufthansa, lijkt op het eerste gezicht gered door een kapitaalsinjectie van de Duitse deelstaat Hessen. In België neemt de Spaanse reisorganisatie Wamos Group (ook eigenaar van de luchtvaartmaatschappij Wamos Air) 62 van de 91 filialen van Thomas Cook/Neckerman over, dat kan 200 van de ongeveer 500 arbeidsplaatsen redden. In België nam Brussels Airlines (SN) twee jaar geleden, op 28 oktober 2017, de vliegoperaties van Thomas Cook volledig over; bij de aankondiging van dit nieuws eerder in 2017 brachten we hierover nog een foto-impressie. Vorig jaar nog kende Brussels Airlines een gestage groei in het segment van de vakantiebestemmingen met verschillende nieuwe routes naar Zuid(oost)-Europa. Naast de typische charterbestemmingen verkocht SN ook zitjes voor Thomas Cook-passagiers op andere van hun vluchten.
Door de faling van de reisorganisatie dreigt Brussels Airlines mee in de brokken te delen. Door het wegvallen van de Thomas Cook-reizigers zag de maatschappij zich genoodzaakt om in oktober een groot aantal vluchten te schrappen of te combineren; of er een oplossing is op langere termijn is nog niet geheel duidelijk. Wat wel buiten kijf staat is dat Brussels Airlines een moeilijke periode te wachten staat. SN wordt wat minder strak in het gareel gehouden door moederbedrijf Lufthansa, maar daar tegenover staat wel dat de winstgevendheid fors omhoog moet, wat op zich al geen sinecure is. Het bijkomende faillissement van de Thomas Cook-groep kon Brussels Airlines missen als kiespijn. Goed nieuws voor SN is wel dat ze opnieuw dagelijks naar Kinshasa vliegt en zo haar positie in Afrika weer heeft verstevigd. In februari 2018 was ze teruggevallen naar vier vluchten per week omwille van strubbelingen met het toenmalige regime van president Kabila.
- De Greenland Air Trophy is een jaarlijks evenement voor piloten uit de sportvliegerij die uit hun comfort zone willen stappen. Dit jaar maakten vijftien piloten de adembenemende trip naar Groenland. Hun relaas, en tevens een opwarmertje voor de editie van volgend jaar, is gebundeld in een 40-minuten durende video die op YouTube te bekijken is. Meer info over editie van 2020 via de Facebook groep.
- Uit verschillende hoeken horen we dat er een schoentje knelt bij defensie. Het is geen publiek geheim dat de investeringen uitblijven waardoor België met brille bij de slechtste leerlingen uit het NAVO-klasje gerekend mag worden. In Knack verscheen onlangs nog een interview met generaal Marc Thys, de chef landmacht, dat de ronkende titel "Een soldaat die niet betaald wordt, is gevaarlijk" meekreeg. Het valt op dat topmilitairen hoe langer hoe minder een blad voor de mond nemen om de soms bedenkelijke politieke beslissingen aan te kaarten.
Een opmerkelijke, maar politiek verdedigbare, beslissing is de uitbesteding van de zogenaamde 'witte vloot' van de luchtcomponent. Met de oudere Falcons uit dienst en ook de Embraers klaar voor het kapblok, heeft defensie nood aan enkele zakenjets voor het transport van hoogwaardigheidsbekleders. Op 10 september besloot minister van defensie Didier Reynders (MR) om twee Falcon 7X zakenvliegtuigen voor een tijdspanne van twaalf jaar te huren bij Abelag Aviation, een overeenkomst ter waarde van 124 miljoen euro. Een andere kandidaat voor het lucratieve contract, Flying Group, tekende bij de Raad van State protest aan tegen de beslissing van Reynders: er zouden fouten gemaakt zijn bij de toekenning van de order. In navolging hiervan heeft defensie laten weten de beslissing in te trekken, waardoor de zaak voor de Raad van State voor onbepaalde tijd wordt uitgesteld. Hoe dit afloopt? Koffiedik kijken…
- De laatste jaren en maanden komen drones meer en meer aan bod bij Hangar Flying als een integraal deel van het Belgische luchtvaartlandschap. SABCA sloeg de handen in elkaar met een aantal bedrijven en universitaire onderzoeksgroepen en kondigde op 25 september aan dat het klaar is voor de eerste medische dronevlucht boven een Belgische stad. Helaas besliste het slechte weer anders over de eerste testvlucht.
Het opzet van het proefproject is om tot een betrouwbare manier te komen om medicijnen en stalen voor medisch gebruik door te lucht te transporteren met het oog op de gezondheidszorg van de toekomst.
Drones vervuilen minder, volgen een kortere route en ondervinden geen nadeel van het drukke verkeer in vergelijking met het klassieke transport over de weg. Een operator-piloot kan op hetzelfde moment verschillende drones monitoren en waar nodig ingrijpen. Het project van SABCA voldoet uiteraard aan alle vereisten op het vlak van regelgeving. De drones vliegen op een kruishoogte tussen 50 en 90 meter aan een gemiddelde snelheid van 60 kilometer per uur. Hierdoor voldoen ze aan de class 1b-wetgeving.
- Nog meer nieuws uit innovatieve hoek komt er van de ASL-groep en PAL-V, een Nederlandse ontwerper van vliegende wagens. De twee bedrijven kondigden eind augustus een samenwerking aan rond de PAL-V (wat staat voor Personal Air Land Vehicle) Liberty Pioneer edition, naar eigen zeggen de eerste vliegende wagen die in een oplage van 90 stuks gebouwd wordt. ASL zal de officiële verdeler worden op de Belgische markt en er wordt bekeken of er een opleidingsprogramma voor piloten opgezet kan worden. Over de PAL-V, zie onder meer het artikel van Jean-Pierre.
- Op 9 september 2019 werd aan het bestuur van het vliegveld Spa-La Sauvenière (EBSP) meegedeeld dat de uitbatingsvergunning met twintig jaar wordt verlengd. Tegenkanting voor de exploitatie komt vooral van de groep Spadel die absoluut bodemverontreiniging wil vermijden in de zone waar het bronwater wordt opgepompt. Het vliegveld zal enkele aanpassingswerken uitvoeren en SOWAER houdt wel degelijk rekening met de bezwaren van Spadel. Toch gaat deze laatste tegen de beslissing om het vliegveld tot 2039 open te houden in beroep, voor hen is enkel een volledig sluiting de juiste oplossing. Volgens Spadel blijft het risico te groot dat een toestel de zone van het captatiegebied Fagne de Malchamps zou verontreinigen bij een ongeval. Spa-La Sauvenière is belangrijk voor de toerismeluchtvaart en het parachutespringen.

Giovanni Verbeeck
Hangar Flying
Like Nieuwsbrief 145 - "Faillissement Thomas Cook laat zich tot in België voelen" on Facebook

Deze maand op Hangarflying.be

BOEK


Vergeten Vleugels

Manu was aanwezig op de boekvoorstelling Vergeten Vleugels van auteur Bruno Gielis. De auteur beschrijft de crash van de Wellington DV763 XG-H2 op 1 juni 1942 in Perk en het verhaal van de bemanning.

ARTICLE


Ailes et « silver wings » toutes nouvelles

Jean-Pierre a assisté à la remise annuelle des ailes à Beauvechain. Parmi les nouveaux venus, quatre pilotes destinés aux unités de chasse ont reçu leurs Silver Wings.

ARTICLE


50 ans de montgolfières en Belgique

Le premier décollage d' une montgolfière en Belgique s' est déroulé il y a cinquante ans. Cela se passait à l' aérodrome de Temploux. Le Belgian Balloon Club y a organisé une commémoration et Bob était au rendez-vous.

PATRIMONIUM


Monument voor de slachtoffers van luchtaanvallen te Waremme

Op het kerkhof van Waremme staat een gedenkteken voor de burgerslachtoffers van Waremme die vielen bij diverse kleinere luchtaanvallen met jagers en jachtbommenwerpers tussen 10 augustus en 1 september 1944.

Article


Graf van F/Sgt Marcel Henri Leon Orban

Steven Volckaerts vond in Angleur-Sarts (Luik) de laatste rustplaats van Hurricane-piloot F/Sgt Marcel Orban, omgekomen op 22 februari 1945.

ARTICLE


JG Aviation: les belges investissent

Une nouvelle piste a été mise en service sur l'aérodrome de Gray Saint-Adrien (Haute Saône.) JG Aviation, atelier agréé Pilatus et premier Service Center européen du nouveau biréacteur Pilatus PC-24, a bénéficié d'investissements belges. Un article de Guy.
 

ARTICLE


KB spottersday 2019

Jean-Pierre et Tom étaient présents lors du KB Spottersday 2019.

FOTO ARTIKEL


Sanicole Sunset Show, een uniek spektakel bij valavond

Het Sanicole Airshowweekend werd ook dit jaar geopend met een spectaculaire Sunset Airshow. Toppers waren onder meer de Boeing B-52 Stratofortress, een Bell/Boeing CV-22B Osprey en de Boeing B-17G Flying Fortress Sally-B. Geniet van dit artikel van Tom.

PATRIMONIUM


Gedenkplaat voor het 3e Battalion, 517th Parachute Infantry Regiment

Manhay eert het 3e Battalion van het 517th Parachute Infantry Regiment met een gedenkplaat op een zijgevel van een voormalige busstation.

PATRIMONIUM


Gedenksteen voor de Douglas C-47A 42-24127

Op zaterdag 21 september 2019 werd in Kasterlee een gedenksteen ingehuldigd voor de bemanning van een neergestorte Douglas C-47. Het toestel trok een zweefvliegtuig voor Market Garden. Dank aan Jos Verhaeren voor deze bijdrage.

ARTICLE


EAPC: un modèle belge de copropriété d'avions privés

European Aircraft Private Club (EAPC), une socièté située à Charleroi Airport, vient d'acquérir son premier Pilatus PC-24 (OO-MAP), venant s'ajouter à une flotte de cinq PC-12. Guy nous rapporte son entretien avec Denis Petitfrère, administrateur délégué et account manager.

ARTICLE


Un nouveau hall d'assemblage pour le Sonaca 200

L' inauguration officielle du nouvel atelier d' assemblage de la Sonaca à Temploux a eu lieu le 20 Septembre. Pas moins de cinq Sonaca 200 ont participé à un vol de formation. Un article de Bob.

PATRIMONIUM


Gedenkplaat 551 Parachute Infantry Batallion

Op de binnenkoer van de Ferme de Noirefontaine in Lierneux, een unieke locatie, hangt een gedenkplaat voor de 551st Parachute Infantry Batallion.

PATRIMONIUM


Gedenkplaat voor het 325th Glider Infantry Regiment

Tegenover het gemeentehuis van Manhay staat een gedenkteken voor het 325th Glider Infantry Regiment.

PATRIMONIUM


Monument met gedenkplaten voor diverse luchtmacht- en airborne eenheden

In Vielsalm staat een monument met gedenkplaten voor diverse luchtmacht- en airborne eenheden. Alleen al voor de locatie is een bezoek de moeite waard. We raden aan om een wandeling rond het meer te maken, volg het wandelpad van ongeveer twee kilometer.
Misschien heeft een andere luchtvaartliefhebber u deze nieuwsbrief doorgestuurd?
Hier kan u rechtstreeks inschrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Copyright © 2019 Hangar Flying vzw, alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze maandelijkse nieuwsbrief omdat je bent ingeschreven in ons adressenbestand.
Ons postadres:
Hangar Flying vzw
Kruipstraat 36
Grimbergen 1850
Belgium

Add us to your address book
Email Marketing Powered by Mailchimp